مدیر تولید کیست؟

مدیر تولید کیست؟ سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از هنرمندان فعال در عرصه سینما و تلویزیون را مشغول کند که اصولا وظیفه یک مدیر تولید چیست و در فرایند تولید و پخش فیلم چه وظایفی به عهده دارد؟ در این مقاله به بررسی تعریفی که از یک مدیر می شود در قالب مدیر تولید به بحث و بررسی می پردازیم.

مدیر تولید کیست؟

در تعریف عمومی مدیر شخصی است که وظیفه هماهنگ سازی منابع انسانی و مادی برای دست یافتن به هدف و منظور مشخص انجام می دهد. تعریف مدیریت از نظر عناصر تشکیل دهنده آن بخواهیم در کلامی ساده تعریف کنیم عبارت است از :

علم و هنر هماهنگی، رهبری و کنترل فعالیت های چمعی به منظور دستبابی به هدف مطلوب است.

در مدیریت وظیفه اصلی را عمدتا به برنامه ریزی،سازماندهی، هدایت و کنترل می دانندو بعضی وظیفه استخدام را نیز به این لیست اضافه میکنند.

 

 

 

مقاله پیشنهادی : تریلر فیلم یا آنونس

 

مدیر تولید :

از نظر گیولیک مدیریت را در کلمه POSDCORB خلاصه میکند که هر کلمه این جمله شامل حرف اول وظایف مدیر تولید می باشد.

  • P : حرف اول کلمه Planning به معنی برنامه ریزی می باشد.
  • O : حرف اول کلمه ORGANIZATION به معنی سازماندهی می باشد.
  • S : حرف اول کلمه Staffing یعنی کارگزینی و استخدام می باشد ( در کار فیلمسازی مدیر اصلی وظیفه استخدام نیرو های متخصص مثلا تصویر بردار، بازیگر ، دکوراتیو و دیگر اعضای تیم تولید را به عهده دارد )
  • D : حرف اول کلمه Directing به معنی هدایت و رهبری تیم
  • CO : حرف اول کلمه COordinating به معنی هماهنگی می باشد.
  • R : حرف اول کلمه Reporting یعنی گزارش دهی می باشد.
  • B : حرف اول کلمه Budgetion یعنی بودجه بندی می باشد.

اکنون که تعریف جامعی از مدیر را دانستیم می دانیم که مدیر تولید بر اساس تعریف بالا می باشد که اگر بخواهیم تولید یک فیلم کوتاه را در نظر بگیریم نخست باید دو کلمه P و O را در اولویت اول قرار دهد.

 

در حرف P باید جدول یا تابلوی تولید را تنظیم کند. که در مطالب آینده بیشتر به این بحث خواهیم پرداخت. در حرف O سازماندهی باید پس از تابلوی تولید انجام می شود  که به عبارت ساده شامل وقت و بودجه،هدف کار، انتخاب نیروی بهتر می باشد.

مدیر تولید در این تابلو می خواهد هر عضو و نیرو را در جای مخصوص به خود قرار دهد به عنوان مثال قرار است صحنه ای دو از شهر تولید فیلم انجام شود پس اینجا مدیر تولید به جای نقل و انتقال نیرو و تجهیزات برنامه ریزی میکند از بازیگران و تجهیزات بومی آن منطقه استفاده کند چرا که در هزینه و بودجه بندی فیلم صرفه جویی می شود. این نمونه برای فیلمبرداری در خارج کشور بیشتر برجسته می باشد.

در کلمه S بحث کارگزینی و استخدام مطرح می شود که افراد مناسب دارای مهارت لازم در پست و جایگاه مربوط انتخاب و به دعوت می شود.

در کلمه D هدایت و رهبری مدیر تولید بر اساس وظایف هر عضو و عنصر برنامه ریزی می شود. بعد از توضیح و تنظیم قرارداد کار شروع می شود و بایستی بصورت پیوسته به فعالیت تیم نظارت داشته باشد و بتواند اصولی رهبری کند.

در کلمه R یک مدیر تولید زمانی می تواند به خوبی مدیریت کند که پیوسته گزارش کار و مراحل انجام شده تیم را اطلاع داشته باشد. این گزارش را از دستیار اول کارگردان و منشی صحنه گزارش گیری میکند تا تصمیمات درست را اعمال کند.

در کلمه B بحث بودجه بندی مطرح می شود . مدیر تولید باید در چهارچوب بودجه تعیین شده کار خود را پیش ببرد. با توجه به میزان بودجه کیفیت فیلمبردار و کارگردان و دیگر اعضای تیم تعیین و استخدام می شود.

در مقاله بعدی به ۵ وظیفه اصلی یک مدیر تولید خواهیم پرداخت.

 

نکته مهم :


  • راهنمای استفاده از سایت منوی بالا به شما کمک میکند تا در استفاده از بخش های مختلف سایت بتوانید بدون مشکلی استفاده کنید.
  • در صورتی که قادر به باز کردن فایل دانلودی نیستید نرم افزار winrar نسخه جدید را نصب و جایگزین قبلی کنید.
  • رمز عبور فایل ها در داخل توضیحات و متن مطلب درج شده است.

عضویت ویژه
 
0/5 ( 0 نظر )