اصول و روش های برنامه سازی کودک در تلویزیون

اصول و روش های برنامه سازی کودک در تلویزیون

این مقاله سعی میکند تا با ارایه یک راهکار پژوهشی به شما در مورد اینکه چگونه بتوانید با اصول و روش های برنامه سازی کودک در تلویزیون در زمینه طراحی و تولید برنامه کودک را داشته باشید ارایه می دهد.

اصول و روش های برنامه سازی کودک در تلویزیون

پایه و اساس ساخت برنامه های مرتبط با کودک و نوجوان انعطاف پذیر می باشد ،چرا که با به کارگیری پارامترهایی خاص نسبت به مخاطب کودک و درک مناسب خواسته آنها یک برنامه کودک پایه ریزی و طراحی می شود .

 

برنامه کودک

در تهیه برنامه های کودک استفاده از کارشناس و روانشاس فعال در حوزه کودک تاثیر به سزایی در موفقیعت و یا افت یک برنامه تلویزیونی دارد . علاوه بر این در کنار مشاور مرتبط با کودک یک مشاور فرهنگی که کاملا با اصول تهیه برنامه های مذهبی منطبق با سیاست های صدا و سیما داشته باشد امر حیاتی می باشد .

مشاوران در کنار تهیه کننده و کارگردان به نحوه پیاده سازی قالب برنامه و چگونگی ارایه آن،چگونگی استفاده از دکوپاژ شاد و کودکانه ،فیلمنامه و نمایشنامه نویسی استاندارد مطابق با الگو های فرهنگی و روش های ارایه آن به صورت سیاست خرد قابل فهم برای مخاطب کودک،استفاده از مجری شاد و ماهر برای نگهداشتن برنامه و ایجاد حس شادابی و زندگی برنامه ؛استفاده از کارکترهای فرعی و یا عروسک ها برای ایجاد جذابیت بیشتر ،استفاده از کارکترهای حیوانی، کاریکاتوری و فضایی، داشتن زبان، شعر و موسیقی کودکانه، الهام گیری از بازی‌های کودکانه نظیر: دزد و پلیس، خاله بازی، دکتر بازی، دخالت عروسک و …  کمک می کنند تا هزینه پیش تولید یک برنامه کودک به درستی برنامه ریزی و استفاده شود .

 

مقاله مرتبط :

 

تهیه یک برنامه کودک بسیار زمانبر و پر حوصله می باشد چرا که شما با دنیایی از کودک طرف هستید که به هیچ اصول فنی و سینما اطلاعاتی ندارد و درک واقعی از نظام ساختاری زندگی در حوزه های مختلف آن را هنوز تجربه و درک نکرده است.

 

اصول و روش های برنامه سازی کودک در تلویزیون

به عنوان مثال در برنامه عمو پورنگ طراحان برنامه از محیطی شاد و گرافیک رنگی سعی میکنند تا باورهای دینی و ناهنجاری های اطراف آن را در زمینه های مختلف اجتماعی نظیر «کمک به والدین،شکر کردن به خدا در خوردن وآشامیدن،نحوه تعامل ادبانه با افراد،روش اصولی انجام کارهای فردی و خانگی،روش های مدیریت درس و مشق،آشنایی با قوانین رانندگی و غیره» را به مخاطبان خود که کودک هستند ارایه نمایند.


خانم مهناز آذین مجری موفق برنامه های کودک در مورد ارایه یک برنامه اصولی به کودک گفته است :

مفاهیم اخلاقی در هر گروه سنی می‌توانند متناسب با ویژگی‌های شناختی مخاطب مورد نظر ارایه شوند. پس به منظور تولید برنامه، شناخت کودک و ویژگیهای فردی و اجتماعی-فرهنگی اش امری ضروری است، مثلا برای خردسال که قادر به درک مفاهیم انتزاعی و پیچیده نیست باید از طریق مصداقهای عینی و ملموس این کار را انجام دهیم علاوه بر این ویژگی، خردسال قادر به تمرکز طولانی بر روی یک برنامه نیست و معمولا زمانی بیش از ۱۰ دقیقه هم برایش در نظر نمی گیرند، نکته دیگر درمورد خردسال گنجینه لغات و واژگان محدود او است که باید در طراحی و تولید برنامه در نظر داشته باشیم.

 

مهناز آذین

مهناز آذین

کودک نسبت به خردسال گنجینه لغات گسترده تری دارد است و کودکی مرحله اجتماعی تر شدن و سن ورود به جامعه و مدرسه است و ذهنیتش از تفکرات عینی فراتر رفته و قدم به مراحل پیچیده‌تر گذاشته است و بعضی از مفاهیم را بهتر درک می‌کند.باید این نکات را بدانیم و یا از متخصص فن کمک بگیریم، خود من با اینکه روانشناسی خوانده‌ام و کودک را می‌شناسم همیشه در تیم تولید برنامه گروه‌های مشاوره تشکیل می دهم که نه تنها در طراحی اولیه حضور دارند بلکه متن برنامه را نیز بازبینی می‌کنند و کنترل دقیق بر روی متن و اجرا صورت می گیرد چون می‌خواهیم برای مخاطبی که او را نمی‌بینیم و بازخورد سریعی از او نداریم برنامه تولید بکنیم پس باید بسیار مراقب باشیم و میزان خطاهایمان را به حداقل برسانیم و این امر امکان ندارد جز از طریق پژوهش، دقت نظر و مشاوره ‌های تخصصی. در مورد کودک هم طبق ویژگی‌هایش برنامه را تولید می‌کنیم.

ذهنیت کودک نسبت به خردسال بیشتر رشد کرده است و دایره واژگانش افزایش پیدا کرده است و قادر است زمان بیشتری بر روی برنامه تمرکز پیدا کند پس می‌توانیم برنامه‌ها را از شکل خیلی ساده و خطی که برای خردسال در نظر می گرفتیم متفاوت‌تر و پیچیده‌تر کنیم و به داستان ها شاخ و برگ بیشتری بدهیم.
در مورد نوجوان هم باید بگویم که او پا به دنیای تفکر انتزاعی گذاشته و قادر به درک مفاهیم پیچیده و ذهنی است. علائق، ‌ویژگی‌ها و خصوصیات رفتاری او با دوران کودکی بسیار متفاوت شده و میخواهد ابراز وجود کند و نقش بزرگسالی را تجربه نماید و همچنین به دلیل تغییرات هورمونی که پیدا می کند بروز هیجانی و احساسی متفاوتی نسبت به دوران کودکی دارد و دراین مرحله باید تولید برنامه مطابق با ویژگی‌ها و درک و دریافت و توانمندی‌های جدید او صورت پذیرد و اگر چنین کاری انجام دهیم می‌توانیم مطمئن باشیم که برنامه به اهداف خود خواهد رسید و باعث جذب مخاطب خواهد شد.

 

برای اطلاعات بیشتر و جامع و کامل این مقاله PDF را می توانید مطالعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید